Tuesday, November 23, 2010

Nama Baby

Assalamualaikum wrh wbt

Enrty ni Ummi tujukan khas buat Abah....
Seperti yang kita dah setuju, nama anak-anak biar Ummi yang bagi. Yelah, nama diorang kan akan di bin/binti kan dengan nama Abah, jadi, biar la Ummi yang lahirkan diorang ni yang pilihkan nama untuk anak-anak kita. InsyaAllah Ummi pilih nama terbaik untuk mereka, sama seperti Ummi mendoakan yang terbaik untuk anak-anak kita dalam hidupan di dunia dan juga di akhirat kelak.

Abah,
Andai anakanda yang bakal lahir ni adalah seorang lelaki, namakan dia dengan nama Ahmad Zharif yer. Maksudnya : (Ahmad) Yang Terpuji, (Zharif) Cerdik, Terang. (Ahmad Zharif bin Yusof)

Dan andainya anak yang bakal lahir ni adalah seorang perempuan, namakan dia dengan nama Aisyah Zinnirah sempena nama isteri Rasulullah (Aisyah maksudnya hidup bahagia) dan juga nama seorang hamba yang sangat kuat imannya. (Aisyah Zinnirah binti Yusof)

Bukan Ummi nak menidakkan hak Abah sebagai abah anak-anak kita, tapi Ummi cuma nak namakan anak-anak kita sebagai tanda dihargai kerana melahirkan mereka. Boleh kan Abah...?

Ya Allah, Engkau jadikanlah zuriat-zuriat kami sebagai hamba-hambaMu yang soleh dan solehah. Kurniakanlah keredhaanMu kepada mereka. Jadikanlah mereka insan-insan yang sentiasa memberi manfaat kepada ciptaanMu yang lain. Bimbinglah mereka ke jalan yang Engkau redhai. Peliharakanlah iman dan aqidah mereka. Jauhilah mereka dari segala fitnah dunia dan mala petaka. Takdirkanlah syahid kepada mereka dan syurgaMu sebagai imbuhan untuk mereka. Amin ya Rabbal 'Alamin.

No comments:

Post a Comment